January 30, 2015

Kenapa si dia tak tolong jaga anak-anak

Assalammualaikum.

Rasa stress tak bila orang lain semua cerita perihal si dia yang rajin babysitting anak-anak, dan dorang boleh luangkan masa bersendirian kat shopping mall atau cafe tapi tidak kita? Saya share sikit harini, nape si dia tak nak tolong jaga anak-anak.

Ni antara perbualan yang selalunya berlaku.

Saya : Yang, saya rasa macam nak pergi jumpa kawan-kawan atau lepak je sorang-sorang kat luar. Boleh tak? Macam sejam dua camtu?

Si dia : Ok jugak tu. Pergi lah.

Saya : Betul ke? Thank you. Thank you. Saya pergi kejap je. Tak lama.

Si dia : Haha. Pergi je laa.

{Sejam dua masa kat luar tu berlalu macam tu je, ibarat macam tak relax pun sebab asyik fikir boleh ke dia ni jaga anak-anak tu, dengan menangis nya, nak bagi susu nya, dengan dia pun nak rest jugak. Terus rasa bersalah sangat sebab macam pentingkan diri. Cepat-cepat drive balik rumah dalam keadaan tak sempat nak kumpul tenaga pun}

Saya : Thank you yang, rasa relax dah. Appreciate sangat. Awak pergi lah rest, meh saya jaga dorang.

Si dia : Ye ke? Saya ok je, dorang pun ok je ni (sambil cium-cium dorang).

Nampak tak apa yang sebenarnya berlaku? Kenapa, walaupun saya keluar saya masih fokus pada apa yang sedang berlaku kat rumah? Ibarat macam saya sebenarnya yang tak bagi peluang kat diri saya untuk relax

Kenapa? Sebabnya, saya anggap dia sebagai caretaker, yang mana saya minta tolong dia untuk jaga anak-anak. Walhal, sebenarnya tak perlu pun minta tolong, sebab dia pun selama ni jalankan tanggungjawab dia sebagai ayah. Jaga, bagi susu / makan, mandikan dan lain-lain.

DIA PUN BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP KEHADIRAN ANAK-ANAK

Kecuali kalau saya salah, kita mengandung mesti lah ada ayahnya (bukan dianugerahkan macam Maryam). Walaupun kita yang kandung baby sepanjang 9 bulan, tak bermakna dia tak ada rasa tanggungjawab sebagai ayah. Sekarang ni, bukan isu dia yang tak jaga anak-anak tapi cara kita terima dan berfikir akan hal ni. Kita terperangkap dengan hanya memikirkan yang - hanya kita - yang jaga 24/7/365 hari sampai dorang dewasa. Sedangkan dia, ayah kepada anak-anak ni. Dia pun boleh membesarkan mereka dan jaga mereka sama macam kita. 

DIA BUKAN DIBAYAR UNTUK MEMBANTU

Situasi akan berbeza bila kita ada maid yang di mana kita bayar mereka untuk jaga anak. Kita kena senaraikan menu makan, baju kena pakai, selang masa untuk lampin ditukar, waktu untuk diberi makan, susu dan sebagainya. Tapi dia, ayah, dia juga nak berikan yang terbaik untuk anak-anak dan pastikan dorang dalam keadaan baik, kemas dan paling penting sihat! Malah, kalau ikutkan, anak-anak pun suka bila dia yang jaga. Jadi, jangan terlalu fikirkan kebajikan anak-anak bila mereka dengan ayah mereka.

HARGAI DAN BERTERIMA KASIH

Walaupun dia banyak membantu, tak bermakna kita harus bersombong. Perlu lah ucapkan terima kasih dan menghargai segala usaha dia. Kita boleh ambil masa untuk luangkan masa bersendiri sementara dia jaga anak-anak tanpa terlalu memikirkan macam mana dia jaga. 

JANGAN RASA BERSALAH, DAN NIKMATI MASA BERSENDIRIAN

Saya mengalami masalah ni dari dulu lagi, di mana saya asyik risau dan memikirkan anak-anak bila dengan dia. Saya paling risau bila saya minta tolong dia jaga, dia macam tak rela hati dan rasa menyusahkan. Sedangkan, masa dia sambut je anak-anak dari tangan saya dia tersenyum dan siap gurau-gurau lagi dengan dorang. 

Lepas ni, saya betul-betul nak cuba untuk tenangkan fikiran dan tak terlalu memikirkan dan melayankan perasaan risau dan was-was. Sebab, bila saya balik dari bersendirian, anak-anak semua happy je. Entah kenapa saya tak boleh hanya nikmati masa bersendirian saya. Sigh~

BUAT PERSEDIAAN (ATAU TAK PERLU) DAN TERUS BERLALU

Terpulang kepada keselesaan, samada kita dah siap sediakan susu atau makanan, baju atau lain-lain keperluan anak-anak atau tak, kita boleh terus je berlalu dapatkan alone time tu. Dia ayah, dia tahu dan kalau ikutkan dia biasa menyediakan keperluan dorang. Jangan terlalu berfikir!

Sentiasa rasa terperangkap macam ni kan? Sebenarnya, ini bukan masalah si dia, tapi masalah kita!

No comments:

Post a Comment