October 7, 2012

Bell's Palsy

Bell's Palsy - iaitu kelemahan pada muscle muka. Kebiasanya berlaku pada sebelah muka sahaja.

Kenapa saya cerita tentang Bell's Palsy ni?? Saya pun mengalami sakit yang sama! Separuh bahagian muka sebelah kiri saya tak boleh gerak. Macam paralyze! (sad kan?)

Mengikut doktor dan bahan bacaan internet yang saya google, punca bagi setiap orang yang mengalami Bell's Palsy ni lain-lain. Secara spesifik untuk saya pulak, saraf muka atau lebih tepat 7th nerve saya disebelah kiri membengkak dan menyebabkan muscle tu lemah. Jadinya, arahan daripada otak tidak sampai ke 7th nerve tu dan sekaligus sebahagian muka di sebelah kiri saya tak boleh gerak.

Bahagian yang terlibat :
  1. Kening : tak boleh angkat kening dan tak boleh kerut-kerut
  2. Mata : kelopak mata tak boleh tutup rapat. Bila tak boleh tutup, mata jadi pedih sebab habuk, udara masuk (sakit sangat!)
  3. Hidung : tak boleh nak kembang kempis, pastu takde hingus
  4. Mulut : tak boleh senyum, ketawa lagi lah tak. Pastu nak minum pakai straw susah sebab mulut tak boleh muncung
  5. Deria rasa : deria rasa di sebelah kiri kebas
Rawatan yang diberikan doktor :
  1. Pengambilan steroid Prednisolone - untuk saya, doktor kurangkan dos daripada 4 biji 3 kali sehari kepada 3 biji 2 kali sehari. Sebab steroid ni menyumbang kepada kenaikan paras gula dalam badan. Risau pulak kat baby.
  2. Pengambilan vitamin Methycobal - ni vitamin untuk otak
  3. Physiotheraphy - setiap hari sekurang-kurangnya 1 kali sehari. Rawatan dia terasuklah hot pack, stimulasi saraf menggunakan mesin khas, ais, massage muka, dan senaman untuk otot-otot muka
Mengikut kajian :

Bell's Palsy lebih banyak berlaku di kalangan wanita. Dan dikalangan wanita, lebih tertumpu kepada perempuan mengandung di trimester ke-3, perempuan yang baru lepas bersalin, serta remaja yang stress.

Sekarang ni, saya da mengalami Bell's Palsy selama 12 hari. Tak banyak perubahan pun. Cuma taklah seteruk 2 hari pertama yang saya kena. Tapi rawatan tetap diteruskan.

Semua ni kan puncanya dari sakit kepala, saya urut belakang telinga dan akhirnya demam. Bila bangun je esok paginya, terus muka di sebelah kiri tidak boleh gerak. (Bahaya tau main urut-urut sendiri ni)

Untuk tempoh Bell's Palsy ni pulih, erm... Saya pun tak tau. Doktor kata 6 - 8 minggu, tapi ada yang lebih, ada yang kurang. Bergantung pada individu. 

Mohon doa daripada keluarga dan rakan semoga saya cepat sembuh k. Kadang-kadang emosi terganggu sebab sakit pada bahagian muka belah kiri dan rasa tak selesa. 

Muka saya sekarang lebih kurang macam dalam gambar kat bawah ni ... Tapi takde lah herot jatuh ke bawah. Dia macam statik je. Jadinya, kita tunggu je la bila muka ni akan sembuh sepenuhnya, ya? Aminnn


39 comments:

  1. Salam sis nak tnya..sis da sembuh ke dr penyakit nie?.. Dan biasanya amik brapa lma...sy skrg tgh kna penyakit ni cuma mulut tak herot ler..dokter cma bg vitamin dgn omega utk saraf..da msk 2 minggu still xda perubahan..nak tnya yg ais tu utk apa?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam azrina.. saya belum recover penuh lagi. masih ada saki baki.. erm. penyakit ni bergantung kepada individu sebenarnya. ada yang sembuh cepat, ada yang lambat. semuanya bergantung kepada badan masing2. azrina sekarang buat rawatan physio sahaja? saya sarankan pergi akupunktur tu. insyaAllah.. usaha je k. kalau ada apa2 boleh hubungi saya 016-6328128

      Delete
    2. Semoga sis Darleen dan semua pesakit Bell Palsy ni sembuh sepenuhnya sebagaimana mereka yang telah sihat seperti sedia-kala. Aameen

      Delete
  2. salam...saya sekarang pon mengalami masalah yang sama...saya nak tanya berapakah harga rawatan tersebut...berapakali saya kena pergi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. farah referring to acupuncture kan?? acupuncture tu RM30 sekali rawatan, tak kira berapa bnyk jarum pun awak kena pakai. kalau dia bg herbs untuk mkn, rm20. so total dlm rm50. tp kalau tak amek herbs, rm30 je

      Delete
    2. salam nak tanya nak buat rawatan di mana?

      Delete
    3. salam. saya buat rawatan akupunktur di damansara. boleh hubungi saya utk detail lanjuk di 0166328128..

      Delete
  3. Saya skang tgh saket sebelah kanan....rase kebas2....adakah ni tnda2?mula saket mata..dh sebulan saket...

    ReplyDelete
    Replies
    1. erm. tak semestinya. mungkin awak selalu pening, sbb tu lenguh2 di belah kanan. x apa.. kalau ada pape, awak contact saya melalui whatsapp, msg, atau call di 0166328128.. ok?

      Delete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. salam.. sis mcm mane ngan muke sis? da oke ker?? sye pun menghadapi masalah yg sama.. akk sye ade suroh g buat rawatan physio sye baru hari ke-3.. bole bg tahu sye mcm mane nak cure??

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah. sembuh 90%. saya lambat sembuh sbb waktu saya kena tu, saya masih hamil dan kemudian menyusukan anak (so, xboleh makan ubat dr doctor), saya pergi fisio tp da lama tak pergi sbb fisio sbb buat kat rumah je. then saya berurut, kemudian pergi akupunktur. semua saya da cerita kan dekat dlm entry ni. tapi kalau nk tau lebih, boleh je hubungi sy terus k.. (",)

      Delete
    2. oh salah.. dekat entry saya yang ini

      http://darleenramli.blogspot.com/2013/02/bells-palsy-saya.html

      Delete
  6. assalam..suami sy br kene hr ini..sy pula lg sbuln nk bsalin ank ketiga..bile kene ni,kite bole buah keja ofis k?bagaimana pn.menempuh pkara ni dgn suami dan ank?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam quza. Inn shaa Allah, jalani rawatan. apa sahaja rawatan yang ada. kita usaha.. jgn terlalu memikirkan sakit, tapi kita cuba rawat ye..

      Delete
  7. salam sis sy pun kena time pregnant..skrg dah ok tp masih ada lg sikitlah..rawatan akupuntur 2 ok ke..klau kt umah sis selalu rawat mcmna
    telinga sis x berdengung ke..mcmna nak hlgkn ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam. hai.

      erm.. so far akupunktur tu ok. kalau kat rumah selalu urut dan exercise muka.
      telinga saya tak berdengung da. dulu je masa mula2 kena je berdengung.

      Delete
  8. Saya pun br kena sis...sebijik mcm sis..tp sy x pregnant..mata kiri asyik berair...sy nk pergi ke tmpat raw alternatif tu..n boleh bg tios senaman muka...

    ReplyDelete
  9. Mlm tadi br saja berurut...kerana tukang urut tu ckp sy stress n bnyak fikir..tu darah x jalan...helppp...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni yatt yang whatsapp saya pagi tadi kan.. heee.. ~~

      Delete
  10. Salam sis nk tya mcm mane tip untuk pulih sy bru kna 2 hari lpas tp di sebelah knan...simptom2 nye sama

    ReplyDelete
  11. kawan saya pernah mengalami muke herot ni, dan pulih sepenuhnya dengan pengambilan vivix... nak tahu detail pasal vivix, contact saya 0136240955

    ReplyDelete
  12. bells pasly ni boleh dirawat dengan vivix, suami costemer saya pernah mengalami seperti ini, dan pulih spenuhnya dengan vivix...0136240955

    ReplyDelete
  13. cuba praktis kat rumah; kunyah chewing gum, minum air guna straw & tiup belon..

    ReplyDelete
  14. orang sekeliling saya pun ada yang alami bell palsy...
    rata2 yg kena masih muda & amalkan hidup yg sihat....
    memang risau sungguh rasanya...

    Bell Palsy: Strok Di Bahagian Muka Yang Siapa-Siapa Pun Boleh Kena. Wajib Ambil Tahu! | Diari Mama

    ReplyDelete
    Replies
    1. kadang-kadang Allah bagi sedikit sakit untuk buat kita makin dekat dgn dia.
      (",)

      Delete
  15. Saya pun baru kena. dah 4 hari kena, Dr. bagi saya ubat Prednisolone. Katanya ubat ni ada steroid. Dr. suruh ambil 6 biji setiap 12 jam. Baru makan 3 kali, so tak sure sgt efeknya. umur sy 33 thn. tapi dr. akan reducekan makan ubat selepas 6 hari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagaimana condition sekarang? maaf. saya terlepas komen di sini

      Delete
  16. Salam kak..sy pun skrg kena bell palsy time sy pregnant,skrg dah 2 tahun muka ada perubahan sikit tp masih blom sembuh sepenuhnya.Skrg sy baru nk mencuba rawatan akupuntur..mcmna rawatan akak buat drumah ek..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam leyla. rawatan di rumah sekarang ni cuma exercise muka. in shaa Allah, kita doa sama2 supaya sembuh 100%

      Delete
  17. Salam sis. Semoga sihat dan sembuh spt sediakala. Saya pun baru 2 hari kena penyakit ni. Dr bg ubqt steroid. Baru arini start makan ubat tu. Bg yg baru kena doalah pd Allah swt supaya diberikan kekuatan n ksabaran dgn dugaan ini.teruslah jumpa doktor jgn tqngguh lagi. Kita kena tenangkan diri dulu cuba jgn panik sbb nti tekanan darah akan naik tinggi. Semoga kita semua diberi kesembuhan dr Allah swt. Sesungguhnya Dialah maha penyembuh dr penyakit yg Dia berikan.

    ReplyDelete
  18. Salam sis. Semoga sihat dan sembuh spt sediakala. Saya pun baru 2 hari kena penyakit ni. Dr bg ubqt steroid. Baru arini start makan ubat tu. Bg yg baru kena doalah pd Allah swt supaya diberikan kekuatan n ksabaran dgn dugaan ini.teruslah jumpa doktor jgn tqngguh lagi. Kita kena tenangkan diri dulu cuba jgn panik sbb nti tekanan darah akan naik tinggi. Semoga kita semua diberi kesembuhan dr Allah swt. Sesungguhnya Dialah maha penyembuh dr penyakit yg Dia berikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul betul. kalau boleh berhenti lah ambil steroid. walaupun ia membantu saraf, tapi kita tak boleh abaikan juga kesan masa jangka panjang. cuba alternatif lain.

      in shaa Allah, ada hikmah disebalik semua yang Allah berikan.

      Delete
  19. Salam Sis,

    Isteri saya ade terasa symptom nye spt Kebas muka blah kanan dan makin kerap rase nya.. Adakah ini kesan permulaan Bell Palsy.. Ingin mendapat nasihat dari Sis dan Doktor secepat mungkin ape yang perlu buat..

    TQVM

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf kerana lambat reply. tapi saya xsure samada kebas pada bahagian muka adalah salah satu simptom bell's palsy

      Delete
  20. Boleh cuba di akupuntur bekam al mehdi boleh wase terus

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum semua. Kebanyakan wanita yang kena kan... saya kena dari anak 1st.. dan bila mengandung anak ke3 kena lagi... memang org cakap kali kedua kena.. blh tahan. Apatah lagi melibatkan saraf kita ni. Alhamdulillah.. saya cuba konsisten bcomplex, omega, kolagen dan vivix. Tak berani nak on ubat yang ada steroid sebab masa kena 1st tu teruk jadinya muka plus badan kerap sakit. Maybe kesan ubat. Korang boleh la cuba pengambilan vitamin yang selamat dan konsisten untuk di amalkan. In sha Allah boleh pulih sepenuhnya. Lina 0175836865

    ReplyDelete
  22. Dr James benar-benar seorang dokter jamu yang menyembuhkan saya dari HIV, yang saya hubungi tahun lalu Februari, saya sangat khawatir tentang virus di dalam diri saya, ketika saya pergi ke rumah sakit dan saya dites positif, saya mengambil berbagai obat dan suntikan masih Saya tidak disembuhkan, sampai saya menemukan seseorang yang mencukur kesaksian tentang bagaimana dia disembuhkan dari HIV dari campuran herbal James, saya pikir itu bohong, tetapi saya tertarik dan menghubungi Dr James di emailnya, (drjamesherbalmix @ gmail.com) Dan memberi tahu dia masalah saya dan dia bertanya kepada saya beberapa pertanyaan dan saya menjawab kemudian dia berkata saya tidak perlu khawatir dia akan membantu saya, dan menyembuhkan HIV saya. Saya sangat senang. 2 hari kemudian dia mengirimi saya obat melalui layanan kurir DHL, saya mulai menggunakan obat pagi dan sore ketika dia meresepkan saya selama 3 minggu, ketika saya pergi untuk pemeriksaan bulanan saya diuji HIV negatif saya sangat bahagia dan gembira karena bebas dari HIV.I Saya membagikan kesaksian ini karena saya tahu betapa sulitnya bagi saya untuk tidur dan berpikir setiap hari, ab karena HIV-positif, saya hampir saja terbunuh tetapi pria hebat ini, Dr. James, memulihkan kesehatan saya. Saya tahu masih ada orang di sini dengan HIV positif atau penyakit apa pun seperti penyakit Alzheimer, penyakit Bechet, penyakit Crohn, penyakit Parkinson, Kanker Paru, Kanker Payudara, Kanker Colo-Rectal, Kanker Darah, Kanker Prostat, Penyakit Dupuytren Epilepsi, Diabetes , Penyakit jantung, Penyakit Creutzfeldt – Jakob, Angiopati Amiloid Serebral, Ataksia, Artritis, Amyotrophic Lateral Sclerosis, Fibromyalgia, Fluoroquinolone Toxicity, Syndrome Fibrodysplasia Glaukoma., Katarak, degenerasi makula, penyakit kardiovaskular, penyakit paru-paru. Peningkatan prostat, Osteoporosis. Penyakit Alzheimer,
    Dementia.Lupus.
    , Penyakit Cushing, Gagal Jantung, Multiple Sclerosis, Hipertensi, Kanker Colo_Rectal, Penyakit Lyme, Kanker Darah, Kanker Otak, Kanker Payudara, Kanker Paru-Paru, Kanker Ginjal, HIV, Herpes, Hepatitis B, Radang Hati, Diabetes, Fibroid, Hubungi Dr James di emailnya dan dapatkan penyakit Anda cured.drjamesherbalmix@gmail.com WhatsApp +2348152855846.

    ReplyDelete