March 16, 2011

cemburu dan amarah.

kadang-kadang manusia dipenuhi rasa cemburu yang membuak sehinggakan melihat kebahagiaan orang lain ibarat sesuatu yang menyakitkan penglihatan dan pendengarannya.

terbaca lah aku satu artikel yang ditulis entah dari siapa yang mengambil kata-kata Imam Al-Syafie.
Ketika aku menjadi pemaaf dan tidak mempunyai rasa dengki, hatiku lega, jiwaku bebas daripada bara permusuhan.

apa yang saya tulis ni adalah untuk peringatan saya juga. segala yang ada kat dunia ni hanya sementara. yang mutlak ada kekal di atas sana. merosakkan kebahagiaan keluarga dan hubungan orang lain adalah sesuatu yang bukan je memusnahkan silaturrahim, tapi sesuatu yang amat dibenci oleh-Nya.

yang paling tidak masuk akal adalah apabila melibatkan sesuatu yang khurafat! astaghfirullahalazim. sampai bila? sampai bila agaknya ingin memusnahkan hidup orang lain. dengan segala jarum dan rambut yang ditabur? dengan segala telur busuk yang digantung? ke mana agaknya agamamu wahai manusia???

astaghfirullahalazim. saya mohon, Tuhanku, lindungilah aku, keluargaku dari segala perbuatan khianat manusia.

No comments:

Post a Comment