May 11, 2015

Ke Krabi. In flight dengan babies..

Assalammualaikum

Percutian melibatkan anak-anak selalunya mencabar. That was what I heard before we went to Krabi! Dalam hati, I am being denial and assured that the kids will behave as what and how I am thinking they will and surprisingly, they are!

Anyway, saya, family & kawan-kawan bercuti ke Krabi masa cuti hari pekerja 1 Mei haritu. Subhanallah, cantiknya Krabi dan nak pergi lagi kalau ada rezeki. Tapi saya nak cerita perihal kami anak-beranak dalam flight. Such an interesting experience since this is the babies' first time in flight. Eh, bukan dorang je.. Husband pun first time!! Hahaha.
why so serious????


 what's with that face??

  He's trying to be cool, walhal excited dah turun dari flight

  I'm brought them along to Krabi too. Papa & Mama 

Ini kira pertama kali, sebab tu saya ambil perhatian kepada perkara-perkara penting yang kalau lain kali naik flight tau nak buat apa. Antaranya;

1. Air pressure
Dalam perjalanan pergi ke Krabi, Irfan & Aisha tidur masa plane tu take-off. Jadi, saya dengan husband tadapat lagi nak kenalpasti kesan air pressure kat anak-anak. Masa flight landing tu, Irfan kebetulan tengah berjaga dan kesan air pressure tu boleh terasa kat telinga. Waktu tu lah yang Irfan menangis! 

Flight attendant siap datang cakap macam ni 'Puan, maybe telinga dia sakit, boleh tak Puan bagi dia gigit apa-apa ke' - Time tu... saya yang tengah sibuk suakan puting kat Irfan.. saya terus pandang dia sambil buat mata tajam sikit, saya cakap.. 'Excuse me.. You tak nampak that I'm trying??'. Dia rasa bersalah agaknya pastu berlalu.

So, lesson learned! Perjalanan balik dari Krabi, saya dan husband cuba buat Irfan tidur. Mujur sangat sebab bila dah masuk dan settle duduk dalam flight Irfan dah tidur sampai lah Malaysia. Husband tekap telinga Irfan rapat-rapat masa flight landing supaya tak ada aliran udara masuk telinga dia. Dan yeay!!! Berjaya! Aisha pula, masa flight landing asyik membebel tak henti, nak bagitau telinga dia tak selesa. Haha! Apa-apa la asalkan dia tak nangis. Dia memang banyak cakap pun.

2. Hand luggage
Selalunya, kalau berjalan kat mall ke pergi rumah orang ke, saya akan bawa 2 beg. 1 beg berisi pampers, baju spare, sapu tangan, bibs dan barang lain kalau dorang muntah ke kencing bocor ke camtu. 1 beg lagi berisi susu, botol susu, baby food, fork / spoon, bowl dan alatan untuk makan dorang pulak.

Memandangkan nak jalan jauh macam ni dengan dukung lagi, bibik pulak takde, saya dan husband masukkan 2 beg tadi tu dalam hand luggage yang tarik tu. Effective! 

While checking-in the luggage. The one in-front of Somi is the hand luggage

3. Carrier & Stroller
Irfan & Aisha dua-dua tak boleh berjalan lagi. Jadi, Irfan saya letakkan dalam stroller sebab dia tak berapa suka carrier. Yang Aisha pula saya bawa dalam carrier, sebab memang kebetulan Aisha suka dan kadang-kadang tu terus tidur dalam carrier. Haa.. Yang bagusnya, tak de lah saya macam mak-mak sangat kepoh anak-anak kanan kiri, siap boleh catwalk  dengan handbag semua tau. Hahah!
I can be a mom with 2 without struggling too much. Thanks stroller & carrier!

The stroller was also used for them to sleep with comfort

Also used while changing diapers

4. Toddler toys
Toddler toys memang membantu sangat waktu dalam flight! Terutama bila Irfan & Aisha berjaga. Budak-budak kan kena pakai seat-belt attached  dengan mak ayah, tak boleh nak bergerak bebas tambahan ruang pun sempit je. Toys membantu sedikit sebanyak nak pastikan dorang duduk dan tak cranky. Saya bawa yang ada bunyi, texture dan berwarna-warni untuk distract dorang bila macam nak start nangis camtu. Seriously, it helps!
This is the toddler's toys. Bright and noisy.


And I can take a selfie while she is playing with the toys

5. Flight documents
Passport, IC, boarding pass, hotel details I masukkan dalam hand luggage. Tapi sebab saya bawa papa sekali ke Krabi, semua dokumen saya bagi papa pegang. It's just because he is really good at keeping important documents. 
Make sure everything is in place

In shaa Allah, saya cuba kongsi lagi perihal percutian kami di Krabi. 
My partner in crime and business partner @

No comments:

Post a Comment