July 13, 2015

Merungut dan terus merungut. Kenapa?

Assalammualaikum

Terlalu janggal untuk saya harini meluahkan rasa kesal tentang isu semasa. Sebab takut kena bash sebenarnya. Serius takut. Kepenggunaan bahasa yang kadang-kadang rasa nak nangis bila baca. Tak termasuk makian dan cacian. Belum juga diambil kira perkataan-perkataan kiasan yang kasar. 

Tapi, harini, saya sangat kecewa. Terutama untuk para belia remaja, Melayu khususnya. Lama sebenarnya tangan saya menari atas keyboard ni. Tak tau bagaimana harus saya luahkan, bimbang disalah tafsir. Terutamanya apabila isu ini melibatkan luahan hati 'Zahra'.

Sering kali, hari ini, saya dengar keluhan para remaja, kadang-kala ada juga dari ibu dan bapa remaja. Tak disangkal, harapan para graduan, nak kerja best gaji best. Saya pun! Tapi, wajar ke, lepasan diploma / lepasan degree, keluar je universiti terus nak mampu beli kereta cash, beli rumah? Sedangkan nak mohon kerja pun berbulan-bulan nak tunggu untuk interview session. Ini pula cerita soal gaji. 

Kebanyakan kita terlalu memilih kerja. Begitu juga saya! Tapi harus lah bersesuaian dengan ijazah yang kita ada. Kalau diploma, bertabahlah sebagai kerani. Kalau degree, bertabahlah sebagai pegawai. Kalau mengimpikan pengurus, macam melampau sangat. However, through your smart work, education and effort, eventually you may have unlimited success as the sky is the limit.  

Berbalik please kepada 'Bertanya Allah Dahulu'. This part right here, I learned from a friend of mine. Dia kata, setiap perbuatan harian kita, kita tanya Allah dulu. Ibarat kita minta izin dengan Dia. Permudahkan segalanya. Dimurahkan rezeki kita. Bukan bashing people all around you. Living in this world alone, is called survival. Allah hembuskan roh dalam jasad, and harini, kita boleh hidup berjalan semua. Sedangkan anak saya yang OKU tu pun, is surviving. Layak ke dia mengeluh sebab hidup kat dunia sebagai tidak sempurna? Tapi yang normal ni semua mengeluh tak pernah henti. 

How sad our community is today. Merungut macam tak pernah cukup makan. Merungut macam tidur tepi jalan. Merungut macam tak ada Allah. But you have all the time bashing people on facebook, twitter and instagram. Please people.. Look all around you. There must be anything or something that without you realizing it is leading you to a better way of life. We should not waste our time no more. 

The best way of surviving is to gain redha from Allah. Ask for His guidance. Be humble and live happily. Other than that, appreciate everything that we have today, especially your family.

No comments:

Post a Comment