April 17, 2011

siapa kawan. siapa sahabat?

saya sayang semua kawan saya. semua!

saya menghargai kawan saya bukan sekadar kawan yang selalu mendengar masalah saya. tapi saya menghargai kawan yang memahami saya. memahami siapa saya. menyayangi saya seikhlas hati. yang bersusah dan bersenang dengan saya. yang tidak pernah memalukan saya depan orang lain. yang tidak pernah melukakan perasaan saya.

alhamdulillah. saya ada kawan yang bila petang-petang saya boleh ajak borak-borak di tasik. berbicara tentang hati. berbicara tentang masa depan. berbicara tentang siapa saya dan siapa dia. berbicara tentang idea. berbicara tentang sekeliling kami. berbicara tentang sesuatu yang bukan gosip!

alhamdulillah. saya ada kawan yang bila malam-malam saya boleh ajak duduk di tepi parit. memberi ikan makan. berbicara tentang masalah kami. berbicara tentang perkara yang menggembirakan kami. berbicara tentang kami sewaktu sekolah. berbicara tentang perkenalan kami. berbicara tentang keikhlasan persahabatan kami.

alhamdulillah. saya ada kawan yang bila pagi-pagi saya boleh ajak borak di kedai makan. berbicara tentang dilema kami. berbicara tentang kerja kami. berbicara tentang perjalanan hidup kami. berbicara tentang peribadi kami.

saya amati, persahabatan saya dengan kawan-kawan saya ini bukan hanya ikhlas, malah terlalu tulus. kami tidak pernah berasa hasad dengki. kami saling menasihati di antara kami. saya tidak akan memalukan kawan saya di depan orang-orang walaupun, di sekeliling saya adalah orang-orang yang kami kenal. saya tidak pernah menegur kawan saya depan-depan kawan yang lain.

bagi saya, saya ramai kawan. tapi kawan yang betul-betul mengenali siapa saya, hanya saya dan dia yang tahu. saya harap sangat kawan-kawan saya yang lain faham. jika ada antara saya dan awak ada sekelumit perasaan dengki dan rasa cemburu di atas kejayaan masing-masing, maka kita tidaklah seakrab yang kita jangka. ada jarak pemisahan antara kita.

saya tidak akan mencari kawan saya hanya bila saya memerlukan. ketika saya senang, tidak pernah pun saya lupakan kawan saya. saya ajak datang rumah, saya ajak keluar, saya sms, atau paling kurang pun saya akan tegur di facebook atau skype.

saya tak pernah menggembar-gemburkan persahabatan saya. sebab persahabatan tu tak perlu semua tahu. cukuplah sekadar kami.


No comments:

Post a Comment